Köksredskap & design på nätet
Fri frakt över 500,-
Snabba leveranser
365 dagars öppet köp
Varukorg Varukorg 0 kr Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg 0 kr Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st

Här hittar du tips på hur du blir svinnsmart, komposterar i köket och förvarar maten rätt. Vi vill också
inspirera till att äta mer vegetariskt och kommer med konkreta tips på hur du kan börja! Sist men inte
minst går vi igenom vilka råvaror som är i säsong under kommande höstperiod. Självklart hittar du också
ett urval av produkter som hjälper dig leva grönare och mer hållbart!

MATSVINN & MATFÖRVARING

Idag slänger vi mat alldeles i onödan - inte bra vare sig för plånbok eller miljö! Här kommer våra bästa
tips på hur du blir svinnsmart, förvarar maten rätt och tar tillvara på rester på bästa tänkbara sätt!

Rätt förvaring

Förläng livslängden på maten genom att förvara den rätt!

  • Kaffe - Viktigt att skydda kaffet från syre för att bevara smak och arom! Använd klämma eller kaffeburk så bevaras smaken.
  • Olivolja - Förvara oljan i mörker för att undvika att den härsknar.
  • Grönsaker - Undvik trötta rädisor, morötter eller sallad genom att lägga dem i vatten i kylen så piggnar de till igen. De kommer dra åt sig vattnet och bli härligt spänstiga igen. 

Kylskåpet

Dags för nytt kylskåp? Satsa på en energisnål variant och spara pengar på elräkningen. Titta också efter ett kylskåp med klimatzoner. Om en del av kylen kan vara nollgradig kan kött och fisk hålla mycket längre. I svalzonen (8-12 grader) trivs frukterna och grönsakerna toppen. De klarar sig bättre där än i den normala kyltemperaturen (4-8 grader).

"Bäst före" betyder inte "dålig efter"

Bäst före-datum betyder inte hur länge ett maten är säker, utan till vilket datum livsmedlet förväntas behålla sin kvalitet. Maten kan därför vara fullt ätbar även om datumet passerat. "Sista förbrukningsdag" däremot - innebär att livsmedlet inte är säkert att äta efter datumet passerats.

Fem svinnsmarta tips - spara mat och pengar!

  • Packa om storpack till mindre portioner och frys in så den inte blir dålig innan du hunnit äta upp.
  • Använd en termos och slipp brygga om kaffe som stått på eftervärme och blivit beskt. 
  • Med en mixer kommer du långt i köket! Fluffa upp såsen, gör smoothies på trötta bananer eller mixa sallad med vinäger till en kall grön sås! 
  • Laga långkok i en slow cooker - den använder bara lite mer energi än en vanlig glödlampa! Gör storkok på långkoket och frys in.
  • Vakuumpacka! Genom att vakuumförpacka mat förvaras den på ett praktiskt sätt som gör att vitaminer samt näringsämnen bibehålls. 

Rester över? Ingen fara - så här tar du tillvara på maten!

  • Ris: Gör en kålpudding eller fried rice som du kan blanda ut med allt möjligt du har hemma - man kan kalla det en asiatiskt pyttipanna!
  • Kokt potatis: Gör stekt potatis - ingen stekt potatis blir så god som den som görs på kylskåpskall kokt potatis. Du kan också tärna ner den i en omelett, rosta i ugnen med parmesan eller släng ner i en tunn soppa.
  • Havregrynsgröt: Gör fröigt havreknäcke på överbliven gröt, eller mixa ner i en pannkakssmet.

Kompostera mera med Bokashi

Hoppas att detta har inspirerat till fler matsvinnsmarta mönster i köket. Men om du ändå har mat som måste slängas, såsom kaffesump och bananskal kan du lägga det i en Bokashi kökskompost! Det är ett enkelt och smart sätt att omvandla matavfall till jord och gödning helt utan kemikalier. Dessutom, varje gång du gräver ner ditt bokashi-avfall skapar du en kolsänka då dess goda bakterier binder kol och kväve till marken.

VEGETARISK MAT – BRA FÖR BÅDE HÄLSA & PLANET

Hur du kommer igång med den vegetariska matlagningen

Ett bra tips är att fortsätta laga dina vanliga maträtter, men byt ut köttet mot t.ex. bönor, rotsaker eller köttsubstitut. Testa att göra nästa stroganoff med svamp eller halloumi, tacos med bönor eller lasagne med linser. Vegetariskt är så mycket mer än bara sallad! På det här sättet brukar det också gå hem hos barnen - som kanske inte tycker det är så roligt med helt nya vegorätter.

Skillnaden mellan vegetarisk och vegansk mat

  • Vegansk mat: Innehåller ingenting från djurriket. Inget kött, fisk, skaldjur, mjölkprodukter, ägg eller honung.
  • Lakto-vegetarisk mat: Innehåller vegetabilier och mjölkprodukter.
  • Lakto-ovo-vegetarisk mat: Innehåller vegetabilier, mjölkprodukter och ägg.

Vegetarisk mat och hälsa

"Baljväxter, spannmål, grova grönsaker som kål och rotfrukter är mycket bra val för planeten! Det toppar hållbarhetsligan eftersom de generellt inte kräver mycket mark att odla och har mycket låg klimatpåverkan. Det finns ännu fler fördelar med dessa som vi inte bedömer i Vegoguiden: de kan enkelt lagras vilket gör att det inte blir så mycket svinn. De är också fiberrika om man väljer fullkornsvarianterna av spannmålen.

Kött kräver mycket resurser och är sammantaget det livsmedel som har högst klimatgasutsläpp – kött- och mejerikonsumtionen står för cirka tre fjärdedelar av de totala utsläppen från maten vi äter i Sverige."

Källa: WWF

VILL DU HA MER VEGOINSPIRATION OCH SMARRIGA RECEPT?

ÄTA EFTER SÄSONG

Vad innebär det att äta efter säsong?

I bilden kan du se vilka råvaror som är i säsong under hösten. Under den här härliga årstiden, passa på att upptäcka nya goda kålsorter och frossa i olika rotfrukter! För att fortsätta äta efter säsong även under resten av året – följ vår säsongskalender nedan:

Vilken mat är i säsong?

I bilden kan du se vilka råvaror som är bra att äta under hösten. Då kan du frossa i kål och rotfrukter! Övriga säsonger kan du fokusera på följande:

  • Vinter (januari-mars): Aubergine, blomkål, broccoli, brysselkål, fänkål, grönkål, jordärtskocka, kålrot, lök, mangold, morötter, palsternacka, paprika, potatis, rotselleri, rödbetor, rödkål, spenat, vitkål, äpple.
  • Vår (april-juni): Blomkål, broccoli, fänkål, isbergssallad, kålrot, lök, mangold, morötter, palsternacka, potatis, purjolök, rotselleri, rödbeta, salladskål, sparris, vitkål. Rabarber.
  • Sommar (juli-september): Blomkål, broccoli, färska bönor, fänkål, gurka, isbergssallad, kronärtskocka, kålrabbi, kålrot, lök, mangold, majs, morot, palsternacka, paprika, potatis, purjolök, rotselleri, rädisor, rödbetor, salladskål, sockerärter, sparris, spenat, stjälkselleri, tomater, vitkål, zucchini. Rabarber, vinbär, melon, nektarin, körsbär, krusbär, jordgubbar, hallon, blåbär, plommon, päron, persika. 

Bagaren och Kocken arbetar för hållbar utveckling

Hos oss på Bagaren och Kocken står kvalitet i fokus och vi väljer både leverantörer och produkter med
omsorg. Produkterna vi säljer ska kunna användas i generationer, de ska gå att reparera och om du mot
förmodan skulle tröttna på en produkt du köpt hos oss ska du kunna skänka den vidare så att den kan
leva vidare i nästa hushåll.

Vi hjälper dig lyckas i köket
Alltid 365 dagars öppet köp
Gratis frakt när du handlar för över 500 kr.
Officiell återförsäljare av alla varumärken
Vi har spridit köksglädje sedan 2005
Läs mer om Bagaren och Kocken
Behöver du hjälp?
Då är du välkommen att ringa eller chatta med oss. Du kan alltid skicka ett email till oss.
031-25 22 22 Gå till kundtjänst