Bagaren och Kocken AB

Allmänna Köpvillkor

Dessa allmänna villkor gäller för Bagarenochckocken.se som drivs av Bagaren och Kocken AB (org nr 556747-4001), nedan kallat Bagaren och Kocken.
Priser som anges inklusive moms i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) är de gällande.

Allmänt
Vid försäljning till konsument tillämpar Bagaren och Kocken de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns på www.kov.se.
 
Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.
 
Betalningssätt

Klarna faktura
Bagaren och Kocken samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänst för fakturabetalning. Det innebär att din faktura och därmed din skuld överförs till Klarna AB. Betalningsvilkor är 14 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager. Fakturan skickas enbart på mail. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Maxbelopp för fakturaköp är 10.000 kr. Av säkerhetsskäl kan odrar med fakturabetalning endast skickas till den adress där man är folkbokförd. Om inte Klarna ABs krav är uppfyllda kommer du att ombedjas välja ett annat betalningsalternativ.
 
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, om beloppet är under 60 kr tillkommer 29,00 kr och är beloppet över 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer.

Max belopp för Klarna faktura är 10000 Kr.
 
Kortbetalning
Vi anlitar Klarna eller Dibs som leverantör av teknisk lösning för kortbetalningar. Dibs uppfyller kraven för PCI DSS och betallösningen tillämpar 3D secure. 3D secure är en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. För ökad säkerhet ska kunden uppge kortets CVC-kod (Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA) som är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort. När beställningen görs reserveras beloppet på kontot, inga pengar dras förrän varorna har levererats.
 
Direktbetalning via bank.
Du blir slussad via Klarna till din egen bank och för över pengarna med hjälp av din banks betalningslösning
Vi har koppling till de fyra stora bankerna SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank

Klarna - Dela upp betalningen
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden. Du kan ha från 1000 Kr upp till 50000 kr på ditt delbetalningskonto. Alla köp du gör via Klarnas tjänst dela upp betalningen sammanställs på en kontofaktura månatligen.
Enkelt och smidigt. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt.
Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.
Läs mer om de allmänna kontovillkoren på http://www.delauppbetalningen.se/kontovillkor.pdf
Delbetalningsalternativ Kampanj
 
Kampanjvillkor (Exempel – kan variera)
 
6 månader med 0 % ränta
12 månader med 0 % ränta
24 månader med 9,95 % ränta
36 månader med 9,95 % ränta
 
Uppläggningsavgift från 95 kr - 295 kr (Exempel – kan variera) tillkommer samt en aviseringsavgift om 29 kr/mån.
Effektiv ränta Effektiv ränta om köp om 10 000 SEK med basvillkor, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer, är f.n. (2009-01-01) 26,99%.
Kontoavtal Klarna kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift.
På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna åter tillhanda kommer Klarna skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor.
Kreditprövning Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket innebär att Klarna Europe AB inhämtar en kreditupplysning. 
Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna AB på 08-120 120 10 vardagar mellan 08.30 – 20.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan även skicka e-post till info@klarna.se.

Beställning
Beställning av Bagaren och Kocken produkter sker via bagarenochckocken.se. För att en beställning skall vara bindande för Bagaren och Kocken, måste beställningen skriftligen bekräftas av Bagaren och Kocken före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produktsortiment utgått eller av annan anledning produkten inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Bagaren och Kocken ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt trots att kunden beställt densamma enligt ovan.
 
På Bagarenochkocken.se ingår alltid moms i angivet pris. Vi erbjuder fri frakt vid köp över 399 kr på alla postpaket. Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Bagaren och Kocken levererar produkterna i samarbete med Posten. Leveranstiden är normalt 2 till 3 arbetsdagar om produkterna finns på Bagaren och Kockens lager, 5-10 om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på Bagarenochkocken.se under varje specifik produkt.
Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet.
 
Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Bagaren och Kocken. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till Bagaren och Kockens kundservice. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Bagaren och Kockens leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Bagaren och Kocken. Bagaren och Kocken förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.
Bagaren och Kocken ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Bagaren och Kocken.
Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Bagaren och Kockens kundservice inom skälig tid. Bagaren och Kocken uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Bagaren och Kockens kundtjänst på e-post: kundservice@Bagarenochkocken.se eller telefon: 031-252222. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.
 
Bagaren och Kocken har fraktfritt på alla postpaket vid köp över 399 kr.
 
Ångerrätt
Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Bagaren och Kocken erbjuder alltid 90 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion. Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.
 
Reklamationer och serviceärenden
Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall kunden kontakta Bagaren och Kockens kundtjänst via e-post: kundservice@bagarenochkocken.se eller telefon: 031-252222. Vid reklamation skall Bagaren och Kockens egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Bagaren och Kockens kundservice. Bagaren och Kockens kan ej ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Bagaren och Kockens kundtjänst. Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köp-lagens regler.
 
Garanti och reklamationsrätt
Bagaren och Kocken säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av Bagaren och Kocken som erbjuder kunden fri reparation i förstahand. Produktgarantin gäller inte då Bagaren och Kocken ej kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller ej vid handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis.

Vid tvister
Vi rekommenderar att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se om det uppstår tvister som vi inte kan lösa. Bra att ha med sig är att vi alltid följer ARNs rekommendationer. Du kan även använda den hemsida för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
 
För vidare information om vilka rättigheter du som har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Garanti till företag
De flesta av de produkter som säljs på Bagaren och Kocken är, om inte annat anges, avsedda för hushållsbruk. Om hushållsprodukter används i kommersiell miljö gäller inga garantier. Produkter som dock är avsedda för den typen av kommersiell verksamhet lämnar vi 6 månaders garanti på. Är du osäker på om produkten är avsedd för kommersielltbruk, eller har frågor ang garantitider kontakta vår kundservice.
 
Bilder på hemsidan
Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder som visas på webshopen uppfattas som precisa i verkligheten. 
Möjliga faktorer till eventuella nyansskillnader kan exempelvis bero på bildskärmens inställning. 
Om ni som kund upplever olikheter i färg på angiven bild enligt hemsidan och er mottagna produkt så ber vi er kontakta oss via kundservice@bagarenochkocken.se.
 
Ändrade uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga eller ändrade uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuellt feltryck i produktinformation, pris och lagersaldo. 
 
Ändrat förfogande
Vid utlämning utav försändelse hos närmsta postombud behövs alltid giltig legitimation visas. Endast den personen vars namn står på adressetiketten kan hämta ut försändelsen. Önskar du som kund att ändra några av de angivna uppgifterna eller vill du att ditt paket skall finnas tillgängligt för dig att hämta ut senare än ordinarie tid som är 14 dagar efter ankomst, kontakta oss via mail. Denna tjänst har en administrations avgift på 350: - som bekostas av kunden.
 
Personuppgifter
När du genomför ett köp på Bagaren och Kocken behöver du ange vissa personuppgifter får att vi ska kunna leverera varan till dig; namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessa uppgifter använder vi för att kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund, vid garantiärenden samt för försäljningsstatistik. Du som kund kan även komma att mottaga marknadsföring från Bagaren och Kocken via sms, men du kan även välja bort denna funktion om så önskas, instruktioner för detta finns med det mottagna smset. Vi delar inte med oss av din mail eller ditt telefonnummer till tredjepart. Angiven e-postadress används även för marknadsföring om du valt detta alternativ i dina kontoinställningar. Vid val av ett betalningssätt som kräver kreditupplysning (delbetalning och Klarna Faktura) krävs även personnummer utöver ovan nämnda uppgifter. 

Angivna personuppgifter sparas i vårt system i 10 år. 

Enligt föreskrifterna i Personuppgiftslagen (PUL) har du som kund hos oss rätt att få ett registerutdrag med information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig. För få ett sådant utdrag vänligen kontakta oss på kundservice@bagarenochkocken.se
Bagaren och Kocken AB lämnar inte ut eller säljer personuppgifter vidare till tredje part. Tredjepart kan endast få tillgång till de uppgifter som är nödvändiga för att utföra särskilda tjänster för Bagaren och Kocken. I sådana fall undertecknas strikta avtal för att säkerställa informationssäkerheten. Bagaren och Kocken bestämmer dessutom alltid hur behandlingen av uppgifterna ska ske. 

Om ditt köp avbryts e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen. Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

Vi sänder även ut orderdokument, kundundersökningar samt uppföljande e-post efter köp.
 
 
Cookies
Liksom de flesta andra nätbutiker använder Bagaren och Kocken cookies. Användningen sker i enlighet med lagen om elektronisk kommunikation. En cookie är data som lagras i webbläsarens internminne och som ska ge dig en bättre och mer relevant användarupplevelse när du besöker en webbplats.
Bagaren och Kocken använder cookies bland annat för att kunna underlätta näthandeln för dig med tillgång till inloggning, kundvagn, genomförande av köp och automatisk visning av relevanta produkter på din sida. Vi använder också cookies till statistik för att lära oss mer om vad våra kunder är intresserade av, så att vi kan göra våra webbsidor ännu mer användarvänliga.
I cookies lagras information om: IP-adress, webbläsaren som används, operativsystem, vilken bredbandsleverantör man använder, samt data över besökta undersidor och datum/tidpunkt för besöket. Vi lagrar aldrig information som kan identifiera användaren.
Om du vill undvika användning av cookies kan du ställa in webbläsaren på att inte godkänna cookies automatiskt. Läs om inställningarna på webbläsarens hjälpsidor. Tänk på att om du väljer att utesluta cookies så upphör flera av funktionerna på Bagarenochkocken.se att fungera.
Informationen levereras aldrig till och görs aldrig tillgänglig för tredje part utanför vår koncern. Utomstående kan bara få insyn i informationen om det är nödvändigt för att utföra bestämda tjänster för Bagaren och Kocken. 

Genom att använda webbplatsen bagarenochkocken.se samtycker du till användningen av cookies.

Bagaren och Kocken använder Google Analytics som analysverktyg.

 
 
Tvister och lagval
På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Bagaren och Kocken Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid frågor gällande Bagaren och Kockens köpvillkor hänvisas kunden till Bagaren och Kockens kundtjänst via e-post: kundservice@bagarenochkocken.se eller telefon: 031-252222.
 
File doesnt exist: ../../..//1.0.1.0/1/1/p_body-end.php