Allmänna Köpvillkor

Dessa allmänna villkor gäller för Bagarenochckocken.se som drivs av Bagaren och Kocken AB (org nr 556747-4001), nedan kallat Bagaren och Kocken.
Priser som anges inklusive moms i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) är de gällande.
 
Allmänt
Vid försäljning till konsument tillämpar Bagaren och Kocken de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns på www.kov.se.
 
Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.
 
Betalningssätt
 
Klarna faktura
Bagaren och Kocken samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänst för fakturabetalning. Det innebär att din faktura och därmed din skuld överförs till Klarna AB. Betalningsvilkor är 14 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager. Fakturan skickas enbart på mail. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Maxbelopp för fakturaköp är 10.000 kr. Av säkerhetsskäl kan odrar med fakturabetalning endast skickas till den adress där man är folkbokförd. Om inte Klarna ABs krav är uppfyllda kommer du att ombedjas välja ett annat betalningsalternativ.
 
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, om beloppet är under 60 kr tillkommer 29,00 kr och är beloppet över 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer.
 
Max belopp för Klarna faktura är 10000 Kr.
 
Kortbetalning
Vi anlitar Klarna eller Dibs som leverantör av teknisk lösning för kortbetalningar. Dibs uppfyller kraven för PCI DSS och betallösningen tillämpar 3D secure. 3D secure är en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. För ökad säkerhet ska kunden uppge kortets CVC-kod (Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA) som är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort. När beställningen görs reserveras beloppet på kontot, inga pengar dras förrän varorna har levererats.
 
Direktbetalning via bank.
Du blir slussad via Klarna till din egen bank och för över pengarna med hjälp av din banks betalningslösning
Vi har koppling till de fyra stora bankerna SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank
 
Klarna - Dela upp betalningen
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden. Du kan ha från 1000 Kr upp till 50000 kr på ditt delbetalningskonto. Alla köp du gör via Klarnas tjänst dela upp betalningen sammanställs på en kontofaktura månatligen.
Enkelt och smidigt. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt.
Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.
Läs mer om de allmänna kontovillkoren på http://www.delauppbetalningen.se/kontovillkor.pdf
Delbetalningsalternativ Kampanj
 
Kampanjvillkor (Exempel – kan variera)
 
6 månader med 0 % ränta
12 månader med 0 % ränta
24 månader med 9,95 % ränta
36 månader med 9,95 % ränta
 
Uppläggningsavgift från 95 kr - 295 kr (Exempel – kan variera) tillkommer samt en aviseringsavgift om 29 kr/mån.
Effektiv ränta Effektiv ränta om köp om 10 000 SEK med basvillkor, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer, är f.n. (2009-01-01) 26,99%.
Kontoavtal Klarna kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift.
På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna åter tillhanda kommer Klarna skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor.
Kreditprövning Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket innebär att Klarna Europe AB inhämtar en kreditupplysning. 
Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna AB på 08-120 120 10 vardagar mellan 08.30 – 20.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan även skicka e-post till info@klarna.se.
 
Beställning
Beställning av Bagaren och Kocken produkter sker via bagarenochckocken.se. För att en beställning skall vara bindande för Bagaren och Kocken, måste beställningen skriftligen bekräftas av Bagaren och Kocken före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produktsortiment utgått eller av annan anledning produkten inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Bagaren och Kocken ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt trots att kunden beställt densamma enligt ovan.
 
På Bagarenochkocken.se ingår alltid moms i angivet pris. Vi erbjuder fri frakt vid köp över 499 kr på alla postpaket. Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Bagaren och Kocken levererar produkterna i samarbete med Posten. Leveranstiden är normalt 2 till 3 arbetsdagar om produkterna finns på Bagaren och Kockens lager, 5-10 om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på Bagarenochkocken.se under varje specifik produkt.
Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet.
 
Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Bagaren och Kocken. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till Bagaren och Kockens kundservice. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Bagaren och Kockens leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Bagaren och Kocken. Bagaren och Kocken förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.
Bagaren och Kocken ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Bagaren och Kocken.
Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Bagaren och Kockens kundservice inom skälig tid. Bagaren och Kocken uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Bagaren och Kockens kundtjänst på e-post: kundservice@Bagarenochkocken.se eller telefon: 031-252222. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.
 
Bagaren och Kocken har fraktfritt på alla postpaket vid köp över 499 kr.
 
Ångerrätt
Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion. Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.  Bagaren och Kocken erbjuder även alltid 90 dagars öppet köp.
 
Reklamationer och serviceärenden
Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall kunden kontakta Bagaren och Kockens kundtjänst via e-post: kundservice@bagarenochkocken.se eller telefon: 031-252222. Vid reklamation skall Bagaren och Kockens egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Bagaren och Kockens kundservice. Bagaren och Kockens kan ej ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Bagaren och Kockens kundtjänst. Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köp-lagens regler.
 
Vid returer måste du spara kollinummer samt inlämningskvitto tills ärendet är helt avslutat. Önskar du att skicka in ett paket till Bagaren och Kocken utan tilldelad retursedel från oss behöver du: Meddela kundservice (kundservice@bagarenochkocken.se) om att ett paket är påväg, vilket ordernummer det gäller, kollinummer samt innehåll i paketet.
 
Garanti och reklamationsrätt
Bagaren och Kocken säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av Bagaren och Kocken som erbjuder kunden fri reparation i förstahand. Produktgarantin gäller inte då Bagaren och Kocken ej kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller ej vid handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis.
 
Felleveranser
Vid felleverans har du skyldighet att meddela oss samt skicka tillbaka den felskickade varan om inget annat anges.
 
Vid tvister
Vi rekommenderar att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se om det uppstår tvister som vi inte kan lösa. Bra att ha med sig är att vi alltid följer ARNs rekommendationer. Du kan även använda den hemsida för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
 
För vidare information om vilka rättigheter du som har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.
 
Garanti till företag
De flesta av de produkter som säljs på Bagaren och Kocken är, om inte annat anges, avsedda för hushållsbruk. Om hushållsprodukter används i kommersiell miljö gäller inga garantier. Produkter som dock är avsedda för den typen av kommersiell verksamhet lämnar vi 6 månaders garanti på. Är du osäker på om produkten är avsedd för kommersielltbruk, eller har frågor ang garantitider kontakta vår kundservice.
 
Bilder på hemsidan
Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder som visas på webshopen uppfattas som precisa i verkligheten. 
Möjliga faktorer till eventuella nyansskillnader kan exempelvis bero på bildskärmens inställning. 
Om ni som kund upplever olikheter i färg på angiven bild enligt hemsidan och er mottagna produkt så ber vi er kontakta oss via kundservice@bagarenochkocken.se.
 
Ändrade uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga eller ändrade uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuellt feltryck i produktinformation, pris och lagersaldo. 
 
Ändrat förfogande
Vid utlämning utav försändelse hos närmsta postombud behövs alltid giltig legitimation visas. Endast den personen vars namn står på adressetiketten kan hämta ut försändelsen. Önskar du som kund att ändra några av de angivna uppgifterna eller vill du att ditt paket skall finnas tillgängligt för dig att hämta ut senare än ordinarie tid som är 14 dagar efter ankomst, kontakta oss via mail. Denna tjänst har en administrations avgift på 350: - som bekostas av kunden.
 
Rabattkoder
Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden. Rabattkoden gäller endast vid 1 köp och går inte att registrera efter avslutat köp.
 
Riktlinjer vid produktrecensioner
På Bagarenochkocken.se har du möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter kring de produkter som du köpt hos oss.
 
Vad ska en produktrecension innehålla?
- Din erfarenhet med fokus på den aktuella produkten.
 
Vänligen inkludera ej:
- Erfarenheter som inte är produktspecifika.
- Erfarenheter av kontakt med support, leverantör eller retur av den aktuella produkten.
- Felaktiga information eller felaktiga tips/råd om produkten som kan skapa problem hos övriga läsare. 
- Frågor om produkten eller frågor till andra som skrivit recensioner, detta är inget forum.
- Länkar, priser, lagerstatus eller annan tidsberoende information.
- Referenser till Bagaren och Kockens konkurrenter.
- Stötande eller ofint språk.
 
Bagaren och Kocken förbehåller sig rätten att neka eller tabort recensioner som inte är i linje med ovanstående rättningslinjer.
 
Tvister och lagval
På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Bagaren och Kocken Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid frågor gällande Bagaren och Kockens köpvillkor hänvisas kunden till Bagaren och Kockens kundtjänst via e-post: kundservice@bagarenochkocken.se eller telefon: 031-252222.
 

Personuppgifter & Cookies

 
Hantering av personuppgifter
Den 25 maj 2018 träder GDPR i kraft. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter.

Du kan läsa mer om GDPR här: https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/
 
Bagaren och Kocken är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp, samt i marknadsföringssyfte. Vi lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns nedan. All information du ger oss skyddas så att ingen obehörig ska kunna komma åt den. Behöver vi dela med oss av uppgifter kräver vi att de behandlar och skyddar uppgifterna på ett likvärdigt sätt. Företagen får endast använda uppgifterna för det syfte för vilket de delades, detta regleras genom skriftliga avtal.

När du handlar hos oss upprättas automatiskt ett konto och ett mail med intrukstioner kommer att skickas till den angivna e-postadressen vid köptillfälle. Denna tjänst låter dig hålla koll på dina beställningar på Mina Sidor. Om du inte skulle vilja ha tillgång till funktionen Mina Sidor ber vi dig kontakta Kundservice för att radera ditt konto.
 
För att kunna hantera köp samt kundärenden och samtyckt marknadsföring lagrar vi följande uppgifter.
 
  - För- och efternamn
  - Adress
  - Telefonnummer
  - E-post
  - Köphistorik
 
Om du väljer att betala mot faktura sparas även personnummer. Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år i enlighet med bokföringslagen.

Ändamål
Leverans, för att kunna leverera dina beställningar måste vi dela viss information med det valda fraktbolaget. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans. E-post och mobilnummer för avisering.

Marknadsföring, att godkänna att vi skickar reklam via e-post, SMS, display och sociala medier, är ett bekvämt sätt för dig att hålla dig uppdaterad om våra produkter och få aktuella kampanjer, nyheter och tävlingar. Genom att registrera dig för våra nyhetsmail och SMS kan du vara säker på att alltid få ta del av det senaste. Samtliga nyhetsmail och SMS innehåller en länk med vilken du när som helst kan avsäga dig fler mail och SMS-meddelanden.
 
Kundservice och garanti-frågor.
 
Du kan när som helst begära att få information om vilka uppgifter om dig som Bagaren och Kocken behandlar och begära att dina uppgifter rättas eller kompletteras om de skulle visa sig vara felaktiga eller ofullständiga. Under vissa förutsättningar och i enlighet med tillämplig lagstiftning har du även rätt att begära att dina uppgifter ska raderas, begära att behandlingen av dina personuppgifter ska begränsas, invända mot behandling av dina personuppgifter, inklusive att de inte ska behandlas eller användas för direktmarknadsföring eller analysändamål och begära att få dina personuppgifter överförda till dig i ett elektroniskt format.
 
Har du frågor angående GDPR eller dina personuppgifter är välkommen att kontakta vår kundservice via e-post eller telefon.

Cookies
På denna webbplats används cookies, du kan se till vilka ändamål nedan. En cookie är en liten textfil som sparas i din webbläsare så att din dator kan kännas igen vid återbesök. Inga personuppgifter sparas i våra cookies och de kan inte innehålla virus.
 
Så länge sparas cookies
Cookies raderas automatiskt efter ett visst antal månader (antalet kan variera), men de förnyas efter varje besök.

Så här raderar du cookies
https://support.microsoft.com/sv-se/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies
Cookies (eller kakor, kakfiler) används till flera olika syften på vår webbplats.
 
Google Analytics - Vi för statistik över antalet användare och vilka sidor de besöker. Vi samlar in uppgifter om vart sessionen befinner sig geografiskt, vilken webbläsare som används för att löpande kunna anpassa vårt innehåll och göra din upplevelse så bra som möjligt.
 
Du kan alltid inaktivera cookies från Google Analytics på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
 
AddThis - För att möjliggöra delning på sociala medier använder vi en tjänst från AddThis. De aktuella sociala medierna – just nu Facebook, Twitter, Instagram och Google+ – kan välja att lägga in en eller flera cookies i användarens webbläsare.
 
Nosto - För att du ska få relevanta rekommendationer av produkter, tillbehör som passar de produkter du är intresserad av och kunna spara din varukorg använder vi oss av ett verktyg som heter Nosto. För att dela ut vissa rabattkoder använder vi också Nosto, när du hämtar en rabattkod och lämnar din mail sparar vi din e-post.
 
HotJar – Ett verktyg vi använder för att se hur besökaren rör sig på vår hemsida samt mäta klick och engagemang. Här samlar vi endast in IP-adresser.
 
DoubleClick - Använder bland annat cookies med unika ID:n samt IP-adresser som klassas som personuppgifter för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.
 
Google AdWords - Google AdWords hanterar personuppgifter som bland annat IP-adresser, cookies med ID:n för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.
 
Facebook - Samlar in data via bland annat cookies med unika ID:n för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.
 
Carma Marketing – Vi använder Carma Marketing för att kommunicera med dig som kund via nyhetsbrev. Om du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev så delas för- och efternamn, adress, födelsedatum, köphistorik samt e-postadress med vår tjänsteleverantör. Din information delas för att vi ska kunna använda tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med relevanta erbjudanden och information. Mottar du e-post eller SMS från oss ur ett marknasföringssyfte kan du när som helst avaktivera dig för utskick via mailet eller SMS och därigenom återkalla ditt samtycke till att få anpassade erbjudanden. Du kan även kontakta Bagaren och Kocken per telefon för att anmäla detta.
 
Loop54 - För att vår sökmotor ska kunna ge relevanta och korrekta resultat samlar vi in data över våra användare. Här samlar vi in IP-adress och unika ID:n.