Varukorg Varukorg ?.SubtotalFormatted? String.Empty Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg ?.SubtotalFormatted? String.Empty Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st

Allmänna Köpvillkor

1. Om köpvillkoren

1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller för alla köp som du gör från Bagaren och Kocken AB. Köpvillkoren gäller både vid köp i fysisk butik och som genomförs på vår webbplats bagarenochkocken.se (”Webbplatsen”).

1.2 Avtal ingås med Bagaren och Kocken AB, organisationsnummer 556747–4001 och adress John Bunyans Väg 2, 418 78, Göteborg (”Bagaren och Kocken”, ”oss” eller ”vi”).

1.3 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta vår kundservice genom att maila till [email protected] eller genom att ringa 031-25 22 22.

2. Beställningar och bekräftelse på ditt köp

2.1 För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Om du genomför ett köp som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.

2.2 Vid köp som görs på Webbplatsen får du en automatisk bekräftelse via e-post efter genomförd beställning som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du får den slutliga leveransbekräftelsen som berättar att din order är på väg från oss. Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas.

3. Pris och information om produkter

3.1 Vid köp gäller de priser som framgår vid tidpunkten för köpet. Alla priser inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

3.2 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för köpet, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.

3.3 Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt, men vi kan inte garantera att bilder på vår hemsida, i annonser eller marknadsföringsmaterial återger produktens exakta utseende och egenskaper, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen.

3.4 Produkter som säljs av Bagaren och Kocken är avsedda för privat bruk, om inget annat framgår skriftligt i samband med köpet. Det innebär att produkterna inte är avsedda att användas i näringsverksamhet eller för professionellt bruk.

4. Betalning

4.1 Beroende på om du handlar via Webbplatsen eller i fysisk butik så erbjuder vi olika betalningsalternativ. För köp som genomförs på Webbplatsen erbjuder vi flera betalningsalternativ genom vår betaltjänstleverantör Klarna Bank AB (publ.) (”Klarna”).

4.2 De möjliga betalningsalternativ som finns och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår på Webbplatsen och i samband med att betalningsalternativen presenteras i kassan, läs mer här. Beroende på vilket betalningsalternativ som används kan extra kostnader tillkomma.

4.3 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med Klarna. Du hittar information om Klarnas villkor för deras olika betalningsalternativ på här. Dina personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Klarnas dataskyddsinformation.

5. Presentkort

5.1 Våra presentkort är giltiga i två (2) år från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar hos oss. Du kan använda flera presentkort vid samma köp och använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle, fram till utgången av presentkortets giltighetstid.

6. Frakt och leverans

Leveransalternativ

6.1 När du handlar på Webbplatsen erbjuder vi olika leveransalternativ. De leveransalternativ som vi erbjuder framgår alltid på Webbplatsen och innan du genomför ditt köp. För aktuella leveransalternativ och fullständig information om dessa, se här. När du handlar produkter som skickas till dig direkt från leverantören används ibland ett annat fraktbolag än det som visas i kassan.

6.2 Beroende på vart du bor kan det förekomma begränsningar i våra leveransalternativ. Vi levererar inte till mindre öar eller andra platser som inte har fasta broförbindelser eller dit globala fraktföretag normalt inte levererar. För eventuella ytterligare begränsningar i leveransen, se här.

6.3 Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager hos oss, kommer vi skicka dina produkter när samtliga produkter är tillgängliga för leverans. I de fall som någon av produkterna skickas direkt till dig från leverantören kommer produkterna dock att skickas till dig i olika leveranser utan någon extra kostnad.

6.4 Vid hemleverans på pall sker leverans till din tomtgräns eller port om ni bor i lägenhet. Inbärning av produkt eller medtagning av tidigare vitvaror erbjuds ej.

Fraktkostnad

6.5 Beroende på vad du handlar och till vilket belopp kan fraktkostnader tillkomma. Du hittar information om våra aktuella fraktkostnader här. Hur stor fraktavgiften är framgår alltid i samband med ditt köp.

Leveranstid

6.6 Den förväntade leveranstiden anges alltid i samband med ditt köp och är beroende av om produkten finns i lager. På Webbplatsen finns information om leveranstid i anslutning till respektive produkt. Leveranstiden beräknas från det att orderbekräftelsen är skickad där även leveranstiden framgår.

Ej uthämtade paket

6.7 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges i aviseringen kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad. Du hittar information om våra aktuella kostnader för ej uthämtade paket här.

Transportskador

6.8 Du ansvarar för att kontrollera din leverans noggrant vid mottagandet. Om några skador skulle uppstå under transporten ska du anmäla detta till oss inom 3 dagar efter leverans på [email protected]. Fotografera skador på både produkt och emballage och skicka bilderna till oss tillsammans med din anmälan. Du ansvarar även för att eventuella skador noteras av ombud eller transportör. Det fraktsättet som du betalt för vid beställningstillfället är också det fraktsätt som gäller vid leverans av ersättningsprodukt och upphämtning av reklamerad vara.

7. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor

7.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.

7.2 Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.

8. Ångerrätt och öppet köp

8.1 Du som handlar i egenskap av privatperson har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Webbplatsen.

8.2 Utöver detta ger vi dig som handlar i egenskap av privatperson totalt 365 dagar öppet köp från den dag som du genomförde köpet hos oss. Öppet köp gäller oavsett om du handlar i butik eller på Webbplatsen. För att kunna använda öppet köp behöver produkten dock vara helt oanvänd och i originalförpackning, läs mer om det nedan.

Undantag för vissa produkter

8.3 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt och öppet köp. Det gäller om du har brutit förseglingen på produkter som på grund av hälso- och hygienskäl inte lämpligen kan återlämnas eller sådana produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller annars fått en tydlig personlig prägel. Även produkter som snabbt kan försämras eller blir för gamla är undantagna från ångerrätt.

Värdeminskning av använda produkter

8.4 När du använder din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Det innebär som utgångspunkt att du har rätt att hantera och undersöka produkten på samma sätt som du kan göra i en fysisk butik.

8.5 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick och i oförändrad originalförpackning.

8.6 Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar har löpt ut, kan du göra det i upp till 365 dagar från den dag som du genomförde köpet, förutsatt att produkten är helt oanvänd, i ursprungligt skick och i originalförpackning.

Hur du ångrar ditt köp eller använder öppet köp

8.7 Om du vill utöva din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Om dessa 14 dagar har passerat kan du istället utöva din rätt till öppet köp i upp till 365 dagar från den dag som du genomförde köpet. Du kan enkelt genomföra din retur genom att registrera returen här. Du kan också kontakta vår kundservice genom att maila till [email protected] eller genom att ringa 031-25 22 22. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här eller lämna tillbaka produkten i vår butik på Ängsvaktaregatan 4 i Göteborg eller vår Concept Store på John Bunyans väg 2 i Göteborg.

8.8 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar med vår fraktsedel alternativt lämna tillbaka den i vår butik på Ängsvaktaregatan 4 i Göteborg eller vår Concept Store på John Bunyans väg 2 i Göteborg. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid emballering av produkten.

Returfrakt

8.9 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ett köp. Kostnaden för returfrakt varierar om det skickas genom ombud eller om produkten har levererats på pall. Aktuell returfrakt framgår här. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning. Alla returer görs med PostNord.

Återbetalning

8.10 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten. Tänk på att du ansvarar för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du varit vårdslös.

8.11 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet om du returnerar hela beställningen. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.

8.12 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.

9. Reklamation

9.1 Om det är något fel på din produkt har du som handlat i egenskap av privatperson rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med den tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. I Sverige har du rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.

9.2 Om du vill reklamera en produkt kan du fylla i vårt serviceformulär här. Du kan också kontakta oss genom att maila till [email protected] eller genom att ringa 031-25 22 22. Vår adress för klagomål är John Bunyans Väg 2, 418 78 Göteborg.

9.3 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Om felet inte är av sådant slag att det omfattas av din reklamationsrätt ansvarar du för undersökningskostnaden på 600 kronor.

9.4 För kunder som handlar i egenskap av företag gäller rätten att reklamera ursprungliga fel på produkter som uppkommer inom två år från produktens avlämnande. Företags rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på två år har passerat. Notera dock att produkter som säljs av oss inte är avsedda att användas i näringsverksamhet, varför produkter som har använts för professionellt bruk inte kan reklameras.

10. Våra skyldigheter

10.1 Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.

10.2 Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om vi på grund av Force Majeure är förhindrad att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har du rätt att frånträda avtalet i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning.

11. Om dessa köpvillkor

Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag. Du har alltid rätt till de tvingande konsumenträttigheter som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Ingenting i dessa Köpvillkor ska tolkas som en begräsning av sådana rättigheter.

12. Särskilda villkor för företag

För kunder som handlar på Webbplatsen i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till Bagaren och Kocken för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.

13. Produkter med digitala delar

13.1 Vissa av våra produkter kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, till exempel en app eller en mjukvara. Om inget annat anges i samband med köpet gäller dessa Köpvillkor även för det digitala innehållet eller digitala tjänsten, förutsatt att avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett. Det kan till exempel vara fallet om en vitvara är avsedd att användas tillsammans med en app.

13.2 Om produkten innehåller digitalt innehåll eller digitala tjänster får du information om det i samband med köpet. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i samband med köpet, om annat inte uttryckligen framgår. Du ansvarar för att i förekommande fall installera och registrera dig för användning av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.

13.3 Vi ansvarar inte för eventuella fel som beror på att du har underlåtit att installera de uppdateringar som tillhandahålls om du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga samt konsekvenserna av bristande installation, och den bristande installationen inte beror på anvisningarna för installationen.

14. Frågor, klagomål eller tvist

14.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående ditt köp. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

14.2 Vid eventuell tvist med privatpersoner följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i ditt land, klicka här. I Sverige kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN genom deras hemsida ARN.se eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.

14.3 Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.

14.4 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i landet där kunden har sin hemvist. För företagsköp ska tvist avgöras vid allmän domstol, med Göteborgs tingsrätt som första instans.

_______________________

Köpvillkoren fastställdes av Bagaren och Kocken den 17 september 2024

Vi hjälper dig lyckas i köket
Alltid 365 dagars öppet köp
Gratis frakt när du handlar för över 500 kr. (*gäller ej skrymmande gods)
Officiell återförsäljare av alla varumärken
Vi har spridit köksglädje sedan 2005
Läs mer om Bagaren och Kocken