Köksredskap & design på nätet
Fri frakt över 500,-
Snabba leveranser
365 dagars öppet köp
Varukorg Varukorg 0 kr Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg 0 kr Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
10 vanliga smoothiefällor

10 vanliga smoothiefällor

Så undviker du de vanligaste misstagen när du gör smoothie!

Att göra en smoothie är på många sätt det enklaste sättet att starta dagen på. Lägg ner dina favoritfrukter i en blender, tillsätt is och kanske lite mandelmjölk så är du på gång. Eller är det verkligen så enkelt? På vägen finns det många små fällor som man måste undvika. Vi identifierar de vanligaste smoothiefällorna.

1. Klumpfällan

Att göra en smoothie går snabbt, men för vissa lite väl snabbt. Ta god tid på dig när du ska mixa din smoothie så undviker du klumpar och bitar, 3 sekunder räcker inte. Med en vanlig blender kan det ta en eller ett par minuter, med en höghastighetsblender som Blendtec eller Vitamix bör det ta en minut ungefär.

2. Konsistensfällan

Smoothies är godast när de har en bas som gör att resultatet blir krämigt och undviker att göra smoothien blaskig. Vissa frukter såsom banan, mango eller persika har ett fruktkött som gör att de är perfekta som bas i en smoothie för att ge en tjockare och krämigare konsistens. Man kan även använda någon matsked av blötlagda chia- eller linfrön för att få i sig nyttiga oljor.

3. Pulverfällan

Det känns ibland som att det finns oändligt många olika sorters proteinpulver eller andra mirakelpulver på marknaden. Alla lovar guld och gröna skogar men många är inte alls bra för kroppen. Läs alltid på vad pulvret innehåller innan du använder det i dina smoothies. Vissa innehåller mycket konstgjorda tillsatser som verkligen bör undvikas. Använd bra pulver eller byt ut det mot andra naturliga proteinkällor.

4. Sötfällan

Man ska aldrig behöva addera socker till en smoothie. Det finns så många andra nyttigare naturliga sötningsmedel. Mandelmjölk, fryst banan eller bär är perfekta sötningsmedel. Om du vill ha en extra dessertsötma är dadlar ett jättebra alternativ. Om du känner att din smoothie ändå är för söt, få inte panik! Något surt, till exempel lime- eller citronjuice balanserar ut sötman fint.

5. Superingrediensfällan

Om du är en sådan person som känner att det finns så många olika mirakelfrön och grödor, och för lite plats i mixerkannan. Då är det här din typ av fälla. Det kan vara lockande att ösa på med kål, spenat, rödbetor, avokado, quinoa och groddar i en och samma smoothie men försök åtminstone att motstå frestelsen. Var extra försiktig med det gröna. Använd istället två eller tre mirakelväxter åt gången så kommer det smaka så mycket godare! Macapulver fungerar till exempel utmärkt med nästan alla frukter och frön.

6. Isfällan

För mycket is gör det svårt för de bra fetterna i kokosolja, frön, eller nötter att komma till maximal nytta. Tillsätt istället isen allra sist för att se till att smoothien är slät och välblandad. Ett tips om man vill ha en kylig smoothie på en varm sommardag är att frysa in till exempel mandelmjölk, juice eller kokosmjölk i isformar. På så vis får man en nyttig och smakrikare is som även kan ligga till grund för en god glass i blendern.

7. Vätskefällan

Att tillsätta all vätska från början är ett klassiskt misstag när man ska göra smoothies. Börja istället med att hälla i hälften av din mjölk, juice eller kokosvatten. Addera sedan dina grönsaker, nötter, bär, frön eller frukter samt is och se hur konsistensen känns. Det är enklare att göra en smoothie tunnare än tjockare i efterhand.

8. Omognadsfällan

Eftersom att du förmodligen aldrig skulle äta hård och omogen frukt så borde du logiskt sett inte lägga ner det i en smoothie heller. Omogen frukt kommer inte mixas speciellt bra och det kommer inte smaka speciellt bra. Å andra sidan så är lite övermogen frukt som kan se lite ful ut inga problem att blanda ner i smoothien.

9. Blenderfällan

Det är skillnad på blenders och blenders och det gäller att förstå begränsningarna som vissa har. En viss nivå av blenders har svårt att tugga sönder frysta bär eller is men fungerar bra till att blanda mjuka frukter och bär till en hyfsat slät konsistens. Väljer man en högre nivå av blenders, till exempel Blendtec eller Vitamix får man lite fler möjligheter. Med en så kallad high speed blender kan man till exempel göra glass eller soppa direkt i blendern. Man kan även göra egen mandelmjölk med deras blenders.

10. Receptfällan

Att göra smoothies handlar om att vara kreativ. Recept erbjuder bra riktlinjer men kan ta bort det allra roligaste med att göra smoothies. Att testa sig fram och att misslyckas är viktigt. På så vis kommer man på ett eller annat sätt att bli en riktig mästare på smoothies.

Skål och lycka till!

Vi hjälper dig lyckas i köket
Alltid 365 dagars öppet köp
Gratis frakt när du handlar för över 500 kr.
Officiell återförsäljare av alla varumärken
Vi har spridit köksglädje sedan 2005
Läs mer om Bagaren och Kocken
Behöver du hjälp?
Då är du välkommen att ringa eller chatta med oss. Du kan alltid skicka ett email till oss.
Gå till kundtjänst