Varukorg Varukorg ?.SubtotalFormatted? String.Empty Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg ?.SubtotalFormatted? String.Empty Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st
Varukorg Varukorg Visa varukorgen Gå till kassan Din varukorg är tom
0
Lades i varukorgen
st

Ute-matlagning fortsätter att ta för sig, hållbart och närproducerat blir allt viktigare och glada
färger är tillbaka! Vi har samlat de viktigaste trendspaningarna inom matlagning, matplatsen och
köket 2023! Se vad experterna och våra egna produktspecialister tror om året som kommer.

EXPERTPANELEN

Emilia Nilsson (@emilianilssons)

Bonden från Norrland - Emilia Nilsson - tog hem bronsmedaljen i Sveriges Mästerkock 2019. Ett riktigt proffs i köket!

Thomas Alcayaga (@thomas.alcayaga)

Thomas driver matbloggen Madetmere där han bjuder på goda recept och inspiration!

Johannes Örnemark (@ornemarksmat)

Johannes inspirerar till mat/dryck från alla världens hörn och har råvaran i fokus. Kanske såg du honom i tv-rutan när han var med i Sveriges Mästerkock 2020?

Johanna Andersson & Caroline Wilbois (@dietistensval)

Johanna och Caroline är receptkreatörer, föreläsare och legitimerade dietister med mottot att lägga till i stället för att ta bort.

Pontus Karén (@pontus.karen)

Kocken med 16 års erfarenhet från restaurangköket som nu har sadlat om till "utemats-kreatör". Han inspirerar till mer utematlagning och fler naturäventyr.

ASIATISKT

Sushi! Kyckling och tacos i all ära. Men är det inte dags för någon ny fredagstradition? För den som vill ha något gott, socialt och kreativt kan jag rekommendera att göra sushi tillsammans. Sushi är också fräscht, nyttigt & relativt klimatsmart. Variationen och kreativiteten är oändlig vilket piggar upp oss.

Jag tror vi kommer äta mer asiatisk mat. Vi har ätit väldigt mycket sushi, thaimat och kinamat. Men jag tror faktiskt vi kommer fördjupa oss i det asiatiska köket med fokus på koreanskt och japanskt, som är mer än sushi. Och så kommer kinesisk mat få en revival, men mer utvecklad än bara vårrullar och soja.

SOCIAL MAT

Dela måltiden - I tider av oro har vi ofta en ökad längtan av att samlas och känna gemenskap, och mat förenar. Vi kommer se fler sätt att samlas runt måltiden och vi vill gärna äta mat som vi kan dela på. Tacos i all ära, men här kommer även plockmat som serveras på stora skärbrädor, pizza vi lagar ihop och såklart delar vi på och plock-ihop-sallader. Dessutom, vill gärna ha snabba och enkla recept och älskar begrepp som ”middag på en kvart” men det betyder inte att vi inte kan lägga lite extra tid på att sitta ner och njuta av maten, gärna i gott sällskap.

MER MAT UTOMHUS

Att mat är godast ute håller nog många med om. Varför tycker vi annars att en grillad korv och en kopp varm choklad är det godaste som finns när vi sitter i en uppgrävd snödriva med de första solstrålarna mot kinden, men samma korv hemma vid köksbordet inte är lika spännande. Miljön såklart! Vi är ofta också bättre på att äta mer medvetet när vi äter ute, och med ökad medvetenhet eller midfullness som vi också kan kalla det, smakar ofta maten så mycket mer. Att äta ute fick ett riktigt uppsving under pandemin, när det enda sättet att ses för många var utomhus. Många fick upp ögonen för att äta ute och vi kommer få ser mer av enkel utefrukost i närområdet och kompisfika i skogen men också stormköket, muurikan och mat över öppen eld kommer fortsätta vara poppis.

Smidighet - Nya produkter ploppar upp dagligen för att förenkla och göra det smidigare att laga mat utomhus. Några favoriter som skapar nytt hela tiden är varumärken som Satake och Kockums Jernverk.

Mat över öppen eld. Jag tror vi kommer ha fokus på friluftsliv och naturen. Allt kostar pengar, och just nu känns det kanske som att allting kostar lite extra mycket. Då kan det kännas avstressande att få komma ut i friska luften en stund. Det är ju helt gratis att gå ut i skogen, plocka svamp osv.

 

2023 kommer bjuda på mer utematlagning, hälsosam mat från grunden, lagad på rena råvaror. Även mer tips för självhushållning då fler och fler odlar själva och vill ta hand om sina råvaror för vintern. Så min trendspaning är back to basic - matlagning från grunden på riktiga råvaror!

ETT EKONOMISKT TÄNK

Mer klassiskt men även fokus på tillbehören! - Då vi lever i en inflation och enorma extra kostnader som tar från vår lyxkassa, så ser jag att trender med klassiska husmanskost rätter träder fram. Enkla, billiga men riktigt goda maträtter som nu får komma utomhus. Jag ser även att fokusen har flyttats lite från att köttet måste vara i fokus, nu ser vi sallader, potatiskakor och fräscha tillbehör som lyfts i fokus.

Pris, tid och kvalitet. Det blir nog dessvärre den största trenden i år. Jag tror att fokus kommer ligga på bra kvalitet - men billigt och snabbt. Så kanske mindre slowcooking av dyra råvaror. Jag tror fortfarande att matlagningen måste få ta tid, som fermentering, men med liten elförbrukning i processen. Vi kommer också välja råvaror som går snabbt att tillaga, och använda metoder som är tidseffektiva. Så ett stort fokus kommer ligga på pengar.

Billigare mat - Utifrån rådande situation, lågkonjunktur, oroligheter, höga elpriser och inflation tvingas svensken till nya beteenden. ”I goda tider vill man satsa på något nytt, i tuffa tider måste man göra det.” Jag tror billigare mat som pasta, grytor, soppor kommer öka lavinartat. Det positiva i detta är att ovan mat kan bli supergott och rejält om man anstränger sig lite.

Pasta - Pastascenen har varit i fokus både hemma och på restaurang senaste åren. Svensken fullkomligt älskar pasta och italiensk mat. Våra flöden kommer fullständigt bombas med handvevade pastamaskiner, ravioli-stansar och för några t.o.m. elektroniska pastamaskiner som möjliggör makaroner och penne.

Comfort food - Med en närvarande oro från krig, pandemi och höjda matpriser kommer comfort food ha en fortsatt plats i våra hem. I tider av oro runt om oss till vi äta mat som känns snäll, som vi känner igen och som är trygg. Vi vänder oss mot välkända maträtter, kanske mat som vi åt när vi var yngre och väljer mer basic råvaror. Både på grund av att välkänd mat känns tryggt men också för möjligheten att kunna äta mer billigt.

FÖR MILJÖNS SKULL

Växtbaserat - Trenden att minska på konsumtionen av både dyrt och mindre klimatvänligt kött håller i sig. Klimatkrisen känns närmare och att välja mer växtbaserat på tallriken känns självklart. Alternativen till kött blir fler och fler samtidigt som vi låter grönsakerna spela huvudrollen på tallriken och köttbiten mer som smaksättning. Att välja mer växtbaserat kommer också vara ett självklart val för hälsan där fler ser fördelen av att minska på mängden animalier för både hälsa, klimat och plånbok.

Svinnsmart - I takt med att matpriserna ökar blir också matsvinnet dyrare. Med vetskapen om att upp till var tredje matkasse vi bär hem hamnar i soppåsen har vi helt enkelt inte längre råd att slarva med maten. Varken för miljön eller plånboken. Veckoplanera, köpa mer hållbara grönsaker, laga mat på det som finns hemma och ta vara på resterna blir än mer viktigt. Vi blir också bättre på att använda hela livsmedlet (blast, stjälk och skal) och fler blir bättre på att lukta, smaka och titta på livsmedlet innan det åker i soporna. Bäst- före- märkning betyder ofta att maten kan ätas långt efter. Win-win för klimat och plånbok.

Viltkött - Den stora massan är fortfarande köttätare trots ökade antal flexitarianer. Något som ökat rejält i matbutikerna och på nätet är möjligheten till att få tag på viltkött. Det marknadsförs som hållbarare, svenskare, intressantare och kanske godare? Fokus på bra kött kommer fortsätta växa i dagligvaruhandeln, i hemmet, på restaurangen och i saluhallen. Kanon!

 

Trendig dukning & inredning

Energismart belysning

 

Accenter i rött, blått och aprikos

 

Mönster och ränder

 

Lades i varukorgen
Gå till kassan

Andra kunder köpte också:

Visa alla tillbehör
Gå till kassan
Vi hjälper dig lyckas i köket
Alltid 365 dagars öppet köp
Gratis frakt när du handlar för över 500 kr. (*gäller ej skrymmande gods)
Officiell återförsäljare av alla varumärken
Vi har spridit köksglädje sedan 2005
Läs mer om Bagaren och Kocken