Soto
SOTO grundades redan 1978 och har sedan dess specialiserat sig på innovativa stormkök och brännare. Målet är att framställa produkter som ger maximalt hållbara lågor på så kort tid som möjligt. Grundaren, Hajime Yamamoto, jobbade till en början på en fabrik i Japan som tillverkade brännare, där temperaturen i området kunde sjunka så pass lågt som -40 grader. På den tiden kunde bara föruppvärmningen av en brännare ta upp till 3 minuter. Han insåg då viktighetsgraden av att reducera uppvärmningstiden och samlade en grupp ingenjörer och kreativa själar för att tillsammans lyckas hitta en standardfunktion där uppvärmningen sker på endast 15 sekunder, 30 under extremt kalla väderförhållanden.
1990 skapade SOTO en pocket-version av den populära Shinfuji-brännaren som genast blev en storsäljare i hela Japan. 2010 introducerades företaget på den globala marknaden under namnet SOTO Outdoors eftersom just namnet Soto betyder ”utomhus” på japanska. Sedan dess har företaget vunnit flera fina industripriser för deras stormkök och brännare. Produkterna säljs ofta till områden där väderförhållandena är extrema just på grund av de högkvalitativa, noga utvalda materialen och den ofelbara funktionaliteten.
)